Thursday, October 14, 2010

cerita pendek

salam...
alhamdulillah da selesai konvo..tp hari ni TAK nak cerita lagi pasal konvo tu....hari ni ttg cerita pendek yg penuh keinsafan
cerita 1
semalam housemate (A) dapat biasiswa yg di pertuan Agong....so, die pergi la ke istana negara utk ambil anugerah tu...dengar cerita die mmg sgt2 mengujakan..ye la dapat tgk n masuk Istana ok...siap ade majlis santapan di Istana Negara..bertuah kan kawan aku..tahniah!!!
dengan sgt2 excited dan bersungguh-sungguhnya die cerita ttg keindahan Istana Negara dan aku mmg dpt membayangkan....fresh flower yg sgt cantik dan sempurna dengan gubahan yg indah, candleier yg sgt mewah, syiling yg sgt cantik,
namun, ayat yg keluar dari mulut kawan aku yg dpt biasiswa tu LAGI SANGAT mengujakan aku....
ni dialog die
housemate= A
A:wani, cantik sgt Istana tu.....bla bla bla (penerangan yg sgt mengujakan)
Aku:wah best nye.....bertuah A dpt pergi
A:rezeki kan wani...
Aku:best nye A..jeles!
A:mmg cantik...tapi tu kat dunia je kan..syurga tu kan benar...A tak dapat bayang kan betapa indah nye syurga tu sedang kan Istana milik manusia pun da secantik tu..Subhanallah
Aku:tu la (diam...lidah terkelu)
Ya Allah, sesungguhnye aku rasebertuah and sgt berbangge ade kwan macam tu...terlalu
indah kate2 die tu...semoga Allah mempermudahkan segala urusan beliau
semoga aku pun mampu mencontohi beliau..sentiasa mengingati kebesaran Allah
syurga itu benar....haruslah berusaha ke arah nye...
terima kasih atas peringatan tu sahabat
semoga segala yg terbaik buat kamu
cerita 2
tadi naik kereta dengan kawan2 ke tempat kerja...tak drive sebab demam...agak tak larat tapi ade urusan ygmasih perlu diselesaikan..
so tengah2 drive tu bnyk la lalu lampu isyarat (trafic light)...sampai satu lampu isyarat merah ni kawan aku pun berhenti la...laluan pejalan kaki...tapi xde org melintas pun...
so bermula la dialog
kawan aku= Y
aku: ade kamera ke kat sini...jalan je la..bukan ade org jalan pun
Y: ade kamera
aku:(melilau kan mate nak cari mane kamera tu) xde pun Y?
Y:kalau xde kamera kat sini kamera Allah ade
aku:(sentap seketika) ok
***
bagus kan kawan2 aku....terima kasih sahabat atas setiap peringatan....
kadang2 kite jeles dengan ape yg ade pada org lain sedang kan kite perlu tahu, ape yg di perolehi oleh seseorang tu adelah atas hasil usaha mereka sendiri dan Allah telah menetapkan yg terbaik utk setiap hambaNya berkadaran dengan kemampuan kita
Allah tu sentiasa memberi petunjuk kepada kita...nilailah dengan hati yg suci

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...