Sunday, August 22, 2010

perlukan lebih mangsa?


assalamualaikum dear all..

sudah hampir separuh dari bulan Ramadhan berlalu...dan ape yg jelas nye kini, bunyi mercun yg semakin kuat bersahut-sahutan...ketahuilah anda semua...setiap kali terdengar bunyi mercun berdentum, setiap kali tu la aku terkejut dan kadangkala terdetik hati aku mendoakan keselamatan si pemain2 mercun tu....

(aku nak share kat sini..aku pernah dengar ceramah..da lame gak..baru ade kesempatan nk berkongsi. Ceramah tu ttg Mat Rempit dan aku rasakan mmg perlu diaplikasi utk ape jua keadaan....)


ini isi kandungan nye yg aku gune ayat aku sendiri


"apabila kite nmpk Mat Rempit bawak motor laju2, dengan keadaan ,merbahaya, melakukan aksi2 superman maupon otomen...atau ape saje yg mmg menyakitkan mate memandang ape tah lagi membingitkan telinga utk mendengar ngauman motor yg x sedap tu kadangkala kite terbiasa mengeluarkan kata2 seperti eksiden nanti mmg padan muke xpun...em xkene lagi mmg la syok cube kene skali, baru sedar ataupon ayat2 yg same waktu dgn nye haruslah diingatkan...X BAIK dikeluarkan ayat2 begitu..ia seolah2 doa meminta musibah dan keburukan kepada org tu....harus la di gantikan dengan -semoga die selamat smpi ke destinasi dan sedar akan bahaye yg dia lakukan pada diri die.....dan jika xmampu baikla diam...tidak perlu mendoakan kecelakaan org lain-"


tu la sedikit sebanyak yg aku boleh kongsikan..jadi utk situasi merrcun ni pon lebih kurang same..aku selalu gak dengar org kate putus jari padan muke...xbaik ye..jgn amalkan...


begitu juga yg mesti diaplikasi kepada pemain2 mercun...namun alangkah sedih nye waniyummy semalam Malaysia sudah dikejutkan dengan mangsa pertama mercun sempena aidilfitri yg semakin hampir...innalillah...mangsa tersebut yg hampir putus 2 jari berdasarkan ape yg saye dengar di Buletin 130 di Tv3...dan setelah di google di Berita Harian online ade lagi berita ttg mercun yg telah pun mengorbankan seorang kanak2....sungguh menyedihkan...


kite perlukan lebih mangsa lagi ke?TIDAK!jadi pihak yg bertanggungjwab terutama IBU BAPA haruslah memantau anak2..pada saya, boleh untuk bermain mercun tp mercun bawang..hehe..
meriam buluh!uuhhh xperlu ye...segala jenis mercun tu bahaye...malah mengganggu ketenteraman awam...

meh main mercun ngan waniyummy..ni je i layan


main bunge api sudah....tp tetap perlu dipantau..org dewasa sile ambil tanggungjawab memantau...bahaye ade dimane2..malang tidak berbau....xperlu dihidu pon...cukup mengambil segala langkah berjaga2...

IBU BAPA, peranan anda sgt diharapkan utk mengekang anak2 mendapatkan sumber mercun..maupon bermain mercun free

penjual mercun?apekah peranan anda diperlukan?

ketahui lah kite semua...kedatangan syawal itu lebih indah apabila kita menghayati ramadhan...tanpe mercun...tanpa kecelakaan...syawal itu lebih indah dengan kehadiran setiap insan tersayang bukan dengan perginya org tersayang...atau sakit nye org tersayang...
salam sayang seikhlas hati~~waniyummy~~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...