Thursday, February 10, 2011

makan untuk hidup

Pertama sekali nak ucapkan selamat hari Jumaat
Penghulu segala hari
Pantaskan masa berlalu?
Semoga setiap saat yang kita lalui dalam redha Allah
Sempena hari Jumaat jom kita berkongsi ilmu ye sahabat2
Nak tau kenapa aku pilih nama waniyummy?
Of course la sebab aku ni sgt suka makan!yummy!yummy!
cuma kebelakangan ini kesukaan tu ada kekangan kekeke iye ke?
tipu!
hahaha
tension lah macam mana pun TAK de nya aku nak ckp:
"ah, tak da selera lah"
kekekeke
memang tak?
demam pun aku masih berselera untuk makan
monster kan?
kekeke
Jadi hari ini mari kita berkongsi adab2 makan yang sebolehnya haruslah kita terutamanya AKU dan kawan2 yang suka makan amalkan
ye la makan haruslah ada adab
makanan tu lah akan menjadi darah daging
makanan tu la akan bertukar jadi tenaga untuk kita meneruskan rutin harian sebagai pelayar di Bumi ini
Antaranya
1)Mesti dimulakan dgn Bismillah diikuti doa makan
*tak kira la lapar mcm mana sekurang2 nya ucaplah Bismillah
*mestilah ingat pd Allah kerana rezeki itu dariNya kan
*ayuh sama2 amalkan!
2)Gunalah tangan kanan
*walaupun makan guna sudu, haruslah disuap dgn tangan kanan
(aku dulu kidal bila buat kerja, makan guna sudu mesti nak guna tangan kiri, tapi bila selalu ditegur famili dan kawan2 aku mampu berubah, terima kasih!)
*Muliakan diri ye sebab itu guna tangan kanan
3)Usah mencela makanan
*oh ini serius!aku sentap as selalu ckp mknn x sedap lebih2 lagi di C**W.Jadi usah teruskan kerenah ini.
*yakin itulah rezeki buat kamu, tak suka jgn makan!jgn cela!ye waniyummy!
4)Usah bersandar ketika makan
*pasti lah bermalas2an jika buat begini
*bak kata seorang sahabat buat apa2 harus bersemangat!jadi makan wajib lah bersemangat!
*bila bersandar, bersemangat ke?
5)Mula makan dari tepi yang paling hampir dengan kita
*sgt nmpk cute dan sopan ok adab ini!
*bila begini kita pasti akan lebih berhati2 sebab kita nampak dengan jelas setiap yg dimakan
6)Jilat jari setelah selesai makan
*iya, sains telah membuktikan ia membantu penghadaman
*cuma bila tidak diamalka rasa canggung apabila dilakukan di tengah2 fooddcourt!mana boleh fikir begitu ye waniyummy!
7)Akhiri dengan Alhamdulillah dan doa selesai makan
*kenyang kot!sila bersyukur
Ok, itu sahaja buat hari ini, bnyk lagi adab2 yang harus kita amalkan....
Sama2 praktiskan
Benda yang simple bila diabaikan itulah punca pada kesulitan yang akan datang!
you are what you eat!
amalkan makanan seimbang
hidup yang aktif dan ceria!
Selamat Hari Jumaat!

2 comments:

  1. Cet. aku jilat jari pas makan ko gelakkn..

    ReplyDelete
  2. hahaha :D
    Kell teruskan menjilat jari... :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...