Saturday, January 14, 2012

DOA SEORANG IBU

Bismillahirrahmanirrahim....

Assalamualaikum....

Alhamdulillah, masih punya waktu untuk aku menulis di sini...Secara rasminya sudah 18 hari bercuti. Masih berbaki belasan hari cuti...itu pun andai kesihatan bertambah baik, jika tidak mungkin lebih lama aku harus bercuti dirumah. Sungguh loser rasanya. Mungkin hanya perasaan aku...

Bila tinggal di rumah bersama mak dan ayah memang setiap hari tengok rutin mereka berdua sangat sibuk untuk anak-anak..yelah anak sepuluh kan. Di tambah lagi dengan aku yang aku pun rasa sebagai beban untuk mereka. Mana tak nya, ke hulur ke hilir ke mana-mana untuk mengubati sakit aku.. Aku pasrahkan segalanya pada Pencipta ku...Semoga usaha kami membuahkan hasil..Bayangkan dah umur 25 tahun tapi masih sangat dijaga rapi oleh mak ayah.sarapan masih mak yang sediakan, .masih lagi dimarahi kerana lupa makan ubat, masih lagi sentiasa di tanya sakit di bahagian mana? Seolah anak kecil yang bila sakit baru akan menangis...Padahal aku sangat okey sebenarnya..

Terima kasih tak terhingga buat mak dan ayah yang terlalu mulia jasanya dan pengorbanan dalam membesarkan kami 10 beradik...Semoga kami menjadi anak soleh dan solehah..

Mak kata setiap kali lepas solat banyak sekali doa untuk anak-anak tapi bila adik bongsu aku, Abdul meragam doa haruslah dipendekkan, namun mak kata mak mesti doakan 2 perkara ni untuk anak-anaknya
-anak yang menjaga solat 5 waktu
-anak yang berakhlak mulia
Mak kata 2 ni pun mak da sangat gembira jika DIKABULKAN ALLAH.

Paling tak tahan mak kata tengah kacau gulai atas dapur pun masih berdoa untuk anak-anak...

Terima kasih mak!

Buat adik-adikku yang sangat kak ngah kasihi, jom sama-sama gembirakan hati mak....jaga solat lima waktu, berusaha menjadi  muslim dan muslimah yang berakhlak mulia...

Kadang-kadang hati mak tak tenang risaukan anak-anak..Ye kita semua remaja (saya remaja purba), semua nak cuba..kadang kadang perbuatan kita tu memang salah, tapi kita tak rasa salah sebab kawan-kawan kita kata perbuatan tu ok!Tapi sebenarnya salah! Jadi sebelum buat apa-apa fikir dulu perasaan mak ayah..mak ayah dah berkorban sangat banyak nak besarkan kita 10 orang....
Banyak sangat dah kesedihan yang kita bagi kat mak ayah, tapi mereka masih tersenyum memenuhi segala permintaan dan keperluan kita....

Memang kadang kala kita dirotan, dipukul di marah..tapi yakinlah itu semua untuk kebaikan kita....mak ayah nak kita jadi manusia berguna sekurang-kurangnya pada diri sendiri....
***

Buat semua remaja-remaja diluar sana terutamanya aku sendiri (walaupun remaja purba), jom sama-sama jaga solat dan berusaha berakhlak mulia... InsyaAllah segalanya pasti akan baik-baik sahaja..Hidup ini sementara je...
Ada orang Allah turunkan musibah agar dia sedar, jadi anggap segala kedukaan dan musibah itu sebagai titik tolak untuk kita jadi muslim dan muslimah yang lebih baik...usah terus berduka kemudian masih lagi mengulang dosa yang sama. Alangkah ruginya kita, berduka di dunia juga akhirat...



Semoga Allah memberi petunjuk buat kita semua....Hidup dan mati dengan penuh keimanan dan ketakwaan kepada Allah



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...