Tuesday, July 27, 2010

.....satu pengalaman sebuah peringatan....

bersyukur kah kita dengan apa yang kita ade sekarang?atau ada juga keluhan walaupun segala kesempurnaan telah Allah beri kepada kita..secara jujurnya, saya pun ada mengeluh lantaran hidup yang semakin mencabar ditambah tekanan yang kadang kala dirasa tak terpikul oleh diri sendiri..

sekarang pon tengah mengeluh sebab xde keje...wargggggggggggghhhhhh!!!!!!nak keje....

JADI tugas saya adalah sentiasa mengingatkan diri agar sentiasa bersyukur dengan ape yang saya miliki...at least wpon xkeje still lagi ade rezeki yg lain utk teruskan hidup ni...Allah sentiasa memberikan yang terbaik buat hamba2Nya....

untuk entry kali ini saya ingin berkongsi pengalaman bekerja di MAB....walaupun tempoh perkhidmatan tidak sampai 2 bulan banyak yang telah saya pelajari...perkara paling penting adalah BERSYUKUR....serius..bersyukur tu sangat penting kawan2....di MAB saya bertugas ala2 pembantu kepada pengurus di unit ICT...my ex-manager is a blind person....

kat sana mmg ramai pekerja yang blind or low vision....

sangat kagum mereka boleh g kerja naik train, naik bas, lintas jalan....g photostat kertas...main facebook...chatting.bersukan.....n mcm2 lagi...kat sana semua mmg hebat2..kepada sesiapa yang ada kenalan atau saudara mara yang visually impaired n nak belajar whatsoeva tentang ICT..boleh la hubungi MAB sebab kat sana memang ada training and course yg disediakan start dari beginner sampai la expertise..siap ade satu kos khas untuk web development and blogging...semua akan diajar oleh tenaga pengajar yang juga visually impaired....

sedih bila tengok ade yang terlanggar dinding. masuk longkang n mcm2 lagi aksi yang sentiasa menyebabkan airmata saya tumpah waktu tu jugak...Ya Allah aku sgt bersyukur dengan nikmat penglihatan yang aku ade ni...alhamdulillah... kejadian tu biasa terjadi untuk pelawat n pelanggan MAB yang xbiasa dgn keadaan kat sana bagi my boss n kawan2 yang da biasa dieorang mmg jarang mengalami kejadian tersebut kecuali dieorang tengah nak cepat atau ade org yg mengubah barang2 kat sana....heeheh..
aku pon pernah ubah kedudukan kerusi..ya ampun..bukan main kuat lagi bos aku langgar kerusi tu...sori boss...sejak hari tu aku akan pastikan semua nye kekal ditempat masing2....

sedih juga bila makan bersama dieorang...ye la dieorang mane tau kedudukan lauk...xnmpk pon lauk ape..just tau n dpt hidu jer...huhu...aku sedih sekejap.....

tapi best keje kat sana sbb semuanya berfikiran positif....n sangat kelakar..ade ke dieorang pernah tanye aku..wani cuaca hari ni macam mane...aku pon jawab la cerah lagi..tp macam nak hujan je sebab ade awan2 mendung sket..pastu dieorang cakap..tu la saya pelik..kat sini kenapa gelap jer.....huaaaaaaaa...lawak apekah itu.....walaupon rase nak nangis ngan lawak tu aku gelak gak....huhu...

kawan2, kadang2 kite rasa kite la makhluk paling sedih kat BUMI ni..tp percaya la..Allah sayang kat kite...die bagi ape yg termampu untuk kita tanggung....DIA uji sebab die sayang kan kita..
hargai lah nikmat penglihatan yang kita miliki...walau susah mane pon kita, kita masih ade mata untuk mencari jalan penyelesaian....bnyk lagi nikmat yg harus kite syukuri....
mmg dunia ni kadang2 kite rase kan terlalu kejam atas diri kita.....aku la yg sentiasa rasa mcm tu...tp satu je yang mampu meniupkan semangat aku...janji Allah yang xkan bebani kite dengan ape yg xtermampu kite tanggung......thank you Allah...thank you Allah.....
huhu..tu je kot yg boleh share...nanti cite lebih2 sebesen airmata kuar...
enjoy the pics......


bergambar setelah selesai short course

belajar bersama2...

my boss

****tamat****




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...